6
4 2021
Kvůli pandemii jsou chaty a chalupy nedostatkové zboží
Nebývalou touhu po nákupu rekreačních nemovitostí rozpoutala koronavirová pandemie. Počet prodaných rekreačních nemovitostí v některých částech Česka vzrostl až o desítky procent.
Vrcholí zájem o rekreační objekty
Koronavirová pandemie eskalovala zájem o nákup rekreačního bydlení v České republice do dramatických výšin. Realitní makléři říkají, že rekreační objekty se prodávaly i během 5 dnů a zájemců o jednu nemovitost bylo často dvacet. A to i v případě, že se jednalo o objekty ve špatném stavu, které by jindy čekaly na kupce dlouhé měsíce.
Útěk z města a jediná možnost k rekreaci
Co podpořilo zvýšený zájem o rekreační bydlení? Důvodů je hned několik.
- Uzavřené objekty k rekreaci (penziony, hotely).
- Zhoršená nebo žádná možnost vycestovat do zahraničí.
- Možnost práce home office, větší volnost v zaměstání.
- Touha po úniku od ruchu velkoměsta a vnějšího tlaku.
- Levné hypoteční úvěry.
Prodeje chat a chalup v současnosti lámou rekordy
Na mnoha místech vystoupaly objemy prodejů chat a chalup na historická maxima. Největší zájem byl o nákup nemovitostí v červenci, objem z prodeje překročil 1 miliardu korun (dle dat společnosti Reas).
Nárůst prodejů nemovitostí byl zaznamenán napříč celou Českou republikou s výjimkou dvou krajů. Nutno podotknout, že v uvedených dvou krajích to nemusí znamenat nezájem o nemovitosti, ale pouze nedostatečnou nabídku.
Graf zobrazuje procentní nárůst/pokles počtu prodaných rekreačních objektů v období od ledna do září 2020.
Největšímu zájmu kupujících se těšily objekty v Libereckém kraji a na Vysočině. Jedná se o atraktivní rekreační oblasti s dobrou dostupností do velkých měst. Zájem byl i o rekreační objekty ve Středočeském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji.
Počet prodaných rekreačních objektů zůstal stejný v Praze a téměř se nezměnil v Karlovarském kraji.

Zdroj dat: Reas
Ceny chat a chalup rostou
Je samozřejmé, že kde je zvýšená poptávka a nedostatečná nabídka, roste prodejní cena. Prodejní ceny rekreačních objektů rostou i o desítky procent, a to i u těch objektů, které jsou určeny k rekonstrukci.
S koncem pandemie můžeme očekávat klesající zájem kupujících o rekreační objekty a pravděpodobně i pokles cen.
Autor
Ing. Adolf Cír
Nejspíš čekáte, že se v sekci “o mně” dozvíte, jak dlouho se realitám věnuji, kdy jsem začal a jaké mám v této oblasti úspěchy. Na tyto informace nejspíš dojde také, ale já bych rád začal něčím úplně jiným. Třeba tím, že mám rád…, baví mě… a kdyby po mně chtěli ….. tak raději uteču.
Když už bych ale měl povědět svůj příběh, určitě nezačne tím “ jak jsem se toužil stát realitním makléřem”. Začíná spíše tím, jak se po úspěšném absolvování vysoké školy rychle rozplynuly mé představy o tom, že na mě všude čekají s otevřenou náručí a nabídkou velmi dobře placeného zaměstnání. Když jsem probuzení do tvrdé reality vstřebal, nastoupil jsem do pojišťovny jako pojišťovací agent. Ačkoliv to byla práce vlastně dobrá, nebyla tak docela pro mě. Na poli životních, úrazových, majetkových a kdovíjakých pojistek jsem se prostě necítil ve své kůži. V tu chvíli nejspíš osud uznal, že už jsem dostatečně poučen, přestal jsem věřit na zázraky a jsem připraven přijmout nové příležitosti.
Jedna z mých kolegyň mi nabídla, jestli bych nechtěl zkusit práci v realitách. Brzy jsem pochopil, že svět realit je přesně to, co hledám. A tak jsem se jich od roku 2012 už nevzdal. Začátky ale nebyly zrovna růžové, nemyslete si. Začal jsem být součástí malé, lokální realitní kanceláře na Kladně. Ovšem jako přistěhovalec v novém městě, navíc úplně neznalý oboru, jsem musel čelit nejrůznějším úskalím. “VTIPNÁ PŘÍHODA VE STYLU KDYŽ PRODÁVÁTE BYT V UNHOŠŤSKÉ A JEDETE DO UNHOŠTĚ” Postupně jsem si však statečně osvojoval nejen znalost nového okresu, ale také zákonitosti obchodu s realitami.
Zásadní zvrat přišel o dva roky později. Protože se v životě nespokojím s málem, rozhodli jsme se spolu s kolegyní založit vlastní firmu zabývající se mimo jiné realitami. Hnacím motorem mého snu bylo vytvoření vlastní značky, vstoupení na trh vlastním jménem a možnost něco změnit. Změnit nejen přístup ke klientům, ale taky pohled klientů na realitní makléře. Ono totiž co si budeme povídat, pověst českého realitního trhu, realitních kanceláří i makléřů, není zrovna valná.
Však máme také v Česku, oproti jiným evropským státům, vytvořené velmi silné konkurenční prostředí. Jsem realista. Nedělám si iluze o tom, že sám změním vnímání lidí o realitních makléřích. V tomhle případě myslím, tak trochu, i na sebe. Abych měl dobrý pocit z toho, že jsem pro svého klienta odvedl tu nejlepší práci a svou odměnu si zasloužil. Věřím, že právě tenhle přístup mí klienti ocení. A třeba, možná, to bude příkladem pro ostatní realitní makléře.
Kdo ví.