14
2 2018
3 největší podfuky realitních makléřů
Pojďme být upřímní. V každém oboru se najdou poctivci i nepoctivci. Ať už si jdete koupit auto, jedete na dovolenou, nebo prodáváte nemovitost.
Úkolem těch, kteří pracují především pro klienta je, informovat o všech možných nástrahách.
Tady jsou 3 nejčastějších nekalé praktiky z realitního oboru.
- Koupím byt v této lokalitě
Už roky známý trik, kdy narazíte na letáček či inzerát tohoto typu. Zavoláte zájemci a až během schůzky se dozvíte, že se jedná o makléře. Že je to nepoctivý způsob práce je naprosto zřejmé.
- Já na to mám kupce
To už je dnes klasická otřepaná fráze. Používá se především proto, že na takový argument majitelé rádi „slyší“. Skutečnost je ale taková, že je to jen způsob, jak se dostat až k vám domů.
- Nereálná cena
Mnoho realitních makléřů slíbí či odkývá majiteli nereálnou cenu za prodej. Důvod je prostý, tímto slibem naláká majitele k podpisu exkluzivní smlouvy a pak už ho jen manipuluje ke snížení ceny.
Setkáte-li se s podobnou praktikou, doporučuji ihned schůzku ukončit. Stejně, jako když se otočíte na patě v autobazaru, u kterého se vám něco nepozdává.
Je nutné ale dodat, že na nepoctivé chování narazíte i v případě, že se rozhodnete prodávat nemovitost sami. Dnes již existují internetové portály, kam si můžete zadat svůj inzerát. Problém je v tom, že za jejich „zprostředkování“ nenesou žádnou zodpovědnost a vy můžete svou neznalostí oboru udělat chybu a přijít o velké peníze. A oni vám nepomůžou.
Jak se tedy na tom realitním trhu orientovat? Stejně, jako na každém jiném. Potřebujete dobře prodat nemovitost, auto…?
- Zeptejte se svých známých na zkušenosti.
- Hledejte na internetu a zjišťujte si informace.
- Nevěřte nereálným slibům a nedůvěryhodným reklamám.
Prostě jen jednoduše používejte selský rozum. A ptejte se. Pokud to s vámi někdo myslí dobře, rád se s vámi sejde a poradí. Až pak se rozhodněte a udělejte první krok.
Máte dotaz? Zeptejte se mě.
Autor
Ing. Adolf Cír
Nejspíš čekáte, že se v sekci “o mně” dozvíte, jak dlouho se realitám věnuji, kdy jsem začal a jaké mám v této oblasti úspěchy. Na tyto informace nejspíš dojde také, ale já bych rád začal něčím úplně jiným. Třeba tím, že mám rád…, baví mě… a kdyby po mně chtěli ….. tak raději uteču.
Když už bych ale měl povědět svůj příběh, určitě nezačne tím “ jak jsem se toužil stát realitním makléřem”. Začíná spíše tím, jak se po úspěšném absolvování vysoké školy rychle rozplynuly mé představy o tom, že na mě všude čekají s otevřenou náručí a nabídkou velmi dobře placeného zaměstnání. Když jsem probuzení do tvrdé reality vstřebal, nastoupil jsem do pojišťovny jako pojišťovací agent. Ačkoliv to byla práce vlastně dobrá, nebyla tak docela pro mě. Na poli životních, úrazových, majetkových a kdovíjakých pojistek jsem se prostě necítil ve své kůži. V tu chvíli nejspíš osud uznal, že už jsem dostatečně poučen, přestal jsem věřit na zázraky a jsem připraven přijmout nové příležitosti.
Jedna z mých kolegyň mi nabídla, jestli bych nechtěl zkusit práci v realitách. Brzy jsem pochopil, že svět realit je přesně to, co hledám. A tak jsem se jich od roku 2012 už nevzdal. Začátky ale nebyly zrovna růžové, nemyslete si. Začal jsem být součástí malé, lokální realitní kanceláře na Kladně. Ovšem jako přistěhovalec v novém městě, navíc úplně neznalý oboru, jsem musel čelit nejrůznějším úskalím. “VTIPNÁ PŘÍHODA VE STYLU KDYŽ PRODÁVÁTE BYT V UNHOŠŤSKÉ A JEDETE DO UNHOŠTĚ” Postupně jsem si však statečně osvojoval nejen znalost nového okresu, ale také zákonitosti obchodu s realitami.
Zásadní zvrat přišel o dva roky později. Protože se v životě nespokojím s málem, rozhodli jsme se spolu s kolegyní založit vlastní firmu zabývající se mimo jiné realitami. Hnacím motorem mého snu bylo vytvoření vlastní značky, vstoupení na trh vlastním jménem a možnost něco změnit. Změnit nejen přístup ke klientům, ale taky pohled klientů na realitní makléře. Ono totiž co si budeme povídat, pověst českého realitního trhu, realitních kanceláří i makléřů, není zrovna valná.
Však máme také v Česku, oproti jiným evropským státům, vytvořené velmi silné konkurenční prostředí. Jsem realista. Nedělám si iluze o tom, že sám změním vnímání lidí o realitních makléřích. V tomhle případě myslím, tak trochu, i na sebe. Abych měl dobrý pocit z toho, že jsem pro svého klienta odvedl tu nejlepší práci a svou odměnu si zasloužil. Věřím, že právě tenhle přístup mí klienti ocení. A třeba, možná, to bude příkladem pro ostatní realitní makléře.
Kdo ví.