Při stanovování tržní ceny nemovitosti musíme opravdu zohlednit každou maličkost, ale vyhnout se subjektivnímu hodnocení. Proto je dobré se v tomto případě obrátit na nezaujatého odborníka, nejlépe na realitního makléře, který se v dané oblasti pohybuje a má přesné informace o aktuální nabídce a poptávce.

Naštěstí se dá v době internetu dohledat velká spousta informací. Jsou ale všechny snadno dostupné informace relevantní?

Pro stanovení co nejpřesnější tržní ceny využívám široké portfolio možností. Podívat se na největší inzertní server a stanovit tím cenu není úplně nejlepší volba.

Pro stanovení tržní ceny sám využívám několik zdrojů informací, jako například placené softwary pro bankovní odhadce nemovitostí, softwary pro realitní makléře, aktuální ceny mnou nebo naším týmem prodaných nemovitostí v dané lokalitě nebo i informace z aktuální inzerce.

V mé praxi se často setkávám s klienty, kteří si stanovují cenu dle svého uvážení a jim dostupných informací. Níže uvádím několik chyb, kterých se často dopouští:

  1. Potřebuji z prodeje částku „x“. Bohužel, nemovitosti se neprodávají za tolik, kolik prodávající potřebuje ale pouze za tolik, kolik je za ně kupující ochoten zaplatit. Z nevyváženosti mezi těmito dvěma položkami pramení současná situace na trhu, internetové realitní servery plné neprodejných nemovitostí.

 

  1. Díval jsem se do cenové mapy/inzerce. Internetové realitní servery jsou plné nemovitostí, u kterých je nastavená cena pouze zbožným přáním prodávajících.

 

  1. Nemovitost jsem zrekonstruoval a chci, aby se mi to vrátilo. Navýšení ceny o náklady na rekonstrukci před prodejem se ve většině případů nevrátí. Cena nemovitosti se zvyšuje průměrně o padesát procent ceny rekonstrukce.

 

  1. Zkusím vyšší cenu, třeba se najde nějaký cizinec. Mám pro Vás špatnou zprávu. Nenajde. I cizinci už umí používat internet a jsou schopni si vyhledat za zhruba jaké ceny se podobné nemovitosti nabízejí, nebo se mohou informovat u lokální realitní kanceláře.

 

  1. Začnu na „x“, pak slevím. Nejhorší co pro prodej můžete udělat je, nastavit nesmyslně vysokou cenu a postupně zlevňovat. Historie ceny se dá dohledat a po několikátém zlevnění už z vaší atraktivní nemovitosti bude jen přebrané zboží, které nikdo nechce.

 

  1. Kamarád říkal… pokud se Váš kamarád dlouhodobě zabývá prodejem nemovitostí a ve Vaší lokalitě v posledních dvou letech prodal několik podobných nemovitostí, určitě na jeho názor dejte. V opačném případě se raději obraťte na někoho, kdo tomu skutečně rozumí.